Asocijacija uvoznika vozila i delova: Uredba ispravan potez

Autor: Republika

Razonoda

28.12.2020

20:29

Subvencije za kupovinu ekološki prihvatljivih vozila.

pixabay.com
Foto: Ilustracija

Uvođenjem subvencija za kupovinu ekološki prihvatljivih vozila u 2020. je napravljen prvi, veoma značajan korak, koji je doprineo da se skrene pažnja na ovu temu i pospeši prodaja električnih i hibridnih vozila.

Srpska Asocijacija uvoznika vozila i delova podržala je odluku Vlade Republike Srbije o produženju subvencionisanja kupovine električnih i hibridnih vozila i u 2021.

- Dovoljno je navesti samo neke od problema i brojke koji podupiru neophodnost nastavka subvencionisanja, da bi se doneo zaključak o tome da je ova Uredba ispravan potez - kažu u Asocijaciji.

Kao prvo, neophodno da se ovakva praksa nastavi zbog podsticaja za kupce koji su spremni da promene način razmišljanja i novac ulože u ekološki prihvatljivija vozila.

Kao drugo, s obzirom na trenutno alarmantno stanje sa zagađenjem vazduha ali i trendove koje sprovodi Evropska unija, potrebno je ubrzano raditi na donošenju niza pozitivnih propisa u ovoj oblasti.

Subvencionisanje kupovine je samo jedan od njih.

pixabay.com

Srbija na začelju po ovom pitanju

U ovoj godini je uvođenjem subvencionisane kupovine napravljen prvi, veoma značajan korak, koji je doprineo da se skrene pažnja na ovu temu, kao i pospeši prodaja električnih i hibridnih vozila, kažu u Asocijaciji.

Važno je naglasiti da u prodaji vozila u Srbiji samo 4,4% čine hibridi (u Evropi je taj procenat 12,4) a tek 0,15% električna vozila (u Evropi 9,9%).

Ukupna prodaja novih putničkih vozila (uključujući i laka komercijalna vozila) ove godine neće preći 27.000 vozila. Zaključno sa novembrom, registrovano je 24,5% manje novih vozila negu u 2019.godini.

Prodaja novih vozila u našoj zemlji, čini svega oko 15% ukupne prodaje, tj. prvih registracija.

Čak 85% prvih registracija čine polovna vozila. Gotovo 80% polovnih vozila starije je od 10.

To nas dovodi do poražavajuće statistike prosečne starosti voznog parka u Srbiji, koja iznosi 17 godina. Po tom parametru smo u najlošijoj poziciji u regionu.

Neophodno uvođenje dodatnih kategorija ekoloških vozila

Aoscijacija podseća da je Evropska unija postavila dugoročni cilj od 40% smanjenja emisija štetnih gasova do 2030 godine u odnosu na 1990.

Ilustracije radi, do 2019. su emisije CO2 smanjene za 24% (26% uključujući UK) u odnosu na 1990. tako da više od pola ciljanog smanjenja treba da se postigne u narednih 10 godina.

Trenutne ciljane prosečne emisije novih automobila u EU su 95 g/km, a da bi se dostigli novi ciljevi, potrebno je da prosečne emisije budu smanjene na ispod 50 g/km. Jedini način da se ovaj prosek postigne je ogromno povećanje učešća ekološki podobnijih vozila.

U prvih devet meseci ove godine, električna vozila su imala trocifreni rast prodaje na velikim evropskim tržištima (Francuska +132%, Nemačka +105%, UK +165%...).

Shodno tome, svi proizvođači ubrzano rade na uvođenju takvih modela, od "lakih" do punih i plug-in hibrida, potpuno električnih vozila i vozila sa pogonom na vodonične gorivne ćelije.

U tom smislu, pomenuta Uredba Vlade Srbije ima prostora za dodatno poboljšanje i uvođenje dodatnih kategorija ekoloških vozila kao što su "laki" hibridi i vozila na klasičan pogon koja imaju emisiju ispod 100 g/km CO2, objašnjavaju u Asocijaciji uvoznika vozila i delova.

Honda newsroom

Potreban je podsticajan sistem registacije vozila

Ipak, pozitivni propisi mogu da se odnose na niz regulativa koje bi doprinele smanjenju zagađenja i podsticaju za ekološku industriju, kažu u Asocijaciji.

Jedna od njih je i regulativa vezana za eko taksu koju plaćaju samo uvoznici novih vozila po toni vozila, dok sva uvezena polovna vozila ne moraju da plaćaju eko taksu.

Ne treba zaboraviti da je u Srbiju u prošloj godini uvezeno oko 150 hiljada polovnih automobila uglavnom iz Evropske unije.

Dodatno, potreban je podsticajan sistem registacije vozila, kakav postoji u većini EU zemalja a odnosi se na manje takse na vozila sa manjom emisijom štetnih gasova a veće takse na vozila koja su veći zagađivači.

Uvođenjem subvencija za kupovinu ekološki prihvatljivih vozila u 2020. je napravljen prvi, veoma značajan korak, koji je doprineo da se skrene pažnja na ovu temu i pospeši prodaja električnih i hibridnih vozila. PONEDELJAK, 28.12.2020. | 18:30 Podeli Foto: Auto magazin Foto: Auto magazin Srpska Asocijacija uvoznika vozila i delova podržala je odluku Vlade Republike Srbije o produženju subvencionisanja kupovine električnih i hibridnih vozila i u 2021. "Dovoljno je navesti samo neke od problema i brojke koji podupiru neophodnost nastavka subvencionisanja, da bi se doneo zaključak o tome da je ova Uredba ispravan potez", kažu u Asocijaciji. MOŽDA VAS ZANIMA Golfu se drma presto: Neizvesna trka za najprodavaniji automobil u Evropi Foto: UAZ promo Poznati ruski terenac stiže na američko tržište FOTO Foto: Toyota promo Idealna za grad: Električna Toyota manja i od Smarta FOTO Photo: Volkswagen Nemačka auto industrija najviše profitirala od Kine Kao prvo, neophodno da se ovakva praksa nastavi zbog podsticaja za kupce koji su spremni da promene način razmišljanja i novac ulože u ekološki prihvatljivija vozila. Kao drugo, s obzirom na trenutno alarmantno stanje sa zagađenjem vazduha ali i trendove koje sprovodi Evropska unija, potrebno je ubrzano raditi na donošenju niza pozitivnih propisa u ovoj oblasti. Subvencionisanje kupovine je samo jedan od njih. Srbija na začelju po ovom pitanju Foto: B92/NĆ Foto: B92/NĆ U ovoj godini je uvođenjem subvencionisane kupovine napravljen prvi, veoma značajan korak, koji je doprineo da se skrene pažnja na ovu temu, kao i pospeši prodaja električnih i hibridnih vozila, kažu u Asocijaciji. Važno je naglasiti da u prodaji vozila u Srbiji samo 4,4% čine hibridi (u Evropi je taj procenat 12,4) a tek 0,15% električna vozila (u Evropi 9,9%). Ukupna prodaja novih putničkih vozila (uključujući i laka komercijalna vozila) ove godine neće preći 27.000 vozila. Zaključno sa novembrom, registrovano je 24,5% manje novih vozila negu u 2019.godini. Prodaja novih vozila u našoj zemlji, čini svega oko 15% ukupne prodaje, tj. prvih registracija. Čak 85% prvih registracija čine polovna vozila. Gotovo 80% polovnih vozila starije je od 10. To nas dovodi do poražavajuće statistike prosečne starosti voznog parka u Srbiji, koja iznosi 17 godina. Po tom parametru smo u najlošijoj poziciji u regionu. Neophodno uvođenje dodatnih kategorija ekoloških vozila Foto: B92/NĆ Foto: B92/NĆ Aoscijacija podseća da je Evropska unija postavila dugoročni cilj od 40% smanjenja emisija štetnih gasova do 2030 godine u odnosu na 1990. Ilustracije radi, do 2019. su emisije CO2 smanjene za 24% (26% uključujući UK) u odnosu na 1990. tako da više od pola ciljanog smanjenja treba da se postigne u narednih 10 godina. Trenutne ciljane prosečne emisije novih automobila u EU su 95 g/km, a da bi se dostigli novi ciljevi, potrebno je da prosečne emisije budu smanjene na ispod 50 g/km. Jedini način da se ovaj prosek postigne je ogromno povećanje učešća ekološki podobnijih vozila. U prvih devet meseci ove godine, električna vozila su imala trocifreni rast prodaje na velikim evropskim tržištima (Francuska +132%, Nemačka +105%, UK +165%...). Shodno tome, svi proizvođači ubrzano rade na uvođenju takvih modela, od "lakih" do punih i plug-in hibrida, potpuno električnih vozila i vozila sa pogonom na vodonične gorivne ćelije. U tom smislu, pomenuta Uredba Vlade Srbije ima prostora za dodatno poboljšanje i uvođenje dodatnih kategorija ekoloških vozila kao što su "laki" hibridi i vozila na klasičan pogon koja imaju emisiju ispod 100 g/km CO2, objašnjavaju u Asocijaciji uvoznika vozila i delova. Potreban je podsticajan sistem registacije vozila Foto: Toyota Foto: Toyota Ipak, pozitivni propisi mogu da se odnose na niz regulativa koje bi doprinele smanjenju zagađenja i podsticaju za ekološku industriju, kažu u Asocijaciji. Jedna od njih je i regulativa vezana za eko taksu koju plaćaju samo uvoznici novih vozila po toni vozila, dok sva uvezena polovna vozila ne moraju da plaćaju eko taksu. Ne treba zaboraviti da je u Srbiju u prošloj godini uvezeno oko 150 hiljada polovnih automobila uglavnom iz Evropske unije. Dodatno, potreban je podsticajan sistem registacije vozila, kakav postoji u većini EU zemalja a odnosi se na manje takse na vozila sa manjom emisijom štetnih gasova a veće takse na vozila koja su veći zagađivači. Uz to, potrebno je ubrzati procese i procedure, kako bi se što brže operativno funcionisale bez zastoja i čekanje, što je sada slučaj sa subvencionisanom kupovinom. Moramo da budemo svesni situacije i nemogućnosti dostizanja EU ciljeva i budžeta, ali je vrlo važno da pratimo ove trendove, jer su promene dramatične i ako ih ne ispratimo, makar u određenoj meri, doći ćemo u situaciju da ćemo teško uhvatiti korak. U isto vreme, problem sa starosti voznog parka će biti sve veći, upozoravaju iz Asocijacije uvoznika vozila i delova.

Uz to, potrebno je ubrzati procese i procedure, kako bi se što brže operativno funcionisale bez zastoja i čekanje, što je sada slučaj sa subvencionisanom kupovinom.

Moramo da budemo svesni situacije i nemogućnosti dostizanja EU ciljeva i budžeta, ali je vrlo važno da pratimo ove trendove, jer su promene dramatične i ako ih ne ispratimo, makar u određenoj meri, doći ćemo u situaciju da ćemo teško uhvatiti korak.

U isto vreme, problem sa starosti voznog parka će biti sve veći, upozoravaju iz Asocijacije uvoznika vozila i delova.

 

Komentari (0)

Loading