Dizel motori imaju veći obrtni moment od benzinca: Evo kako to utiče na snagu, i šta je bolje za vožnju

Autor:

Razonoda

18.02.2020

00:16

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Obrtni momenat je važna karakteristika motora na kojuse obraća posebna pažnja prilikom kupovine automobila. Upravo je ovo i momenat kada se neko odlučuje za benzinski ili dizel motor.

Foto: pixabay.com
Dizel motori zbog većeg obrtnog momenta bolje iskorišćavaju snagu motora

Obrtni moment je sila koja pokreće automobil. Ta sila gura klip te na taj način delujena korenasto vratilo u motoru te se na ovaj način stvara obrtni moment. On zavisi i o pritisku u cilindru koji je kod modernih turbodizelaša oko 20 bara, dok je kod benzinskih vozila upola manji. Sve ovo na kraju znači da vozači dizela imaju za svoje performanse na raspolaganju znatno veći obrtni moment pri znatno nižim broju obrtaja motora.

Kako bi se iskoristio celokupni potencijal koji nudi benzinski motor, tokom vožnje, treba ga "držati" u visokim obrtajima. Kod običnih limuzina ti obrtaji dosežu i preko 6000 u jednoj minuti, a recimo kod bolida koji se koriste u Formuli 1 dosežu i vrtoglavih 19000 obrtaja u minuti. Kod novih dizelskih motora, pre svega turbodizelaša, razvija se mnogo veći obrtni momenat i to u području obrtaja koji se najviše koristi, odnosno između 2000 i 3000 obrtaja u minuti.

Dakle, ono što je najbitnije kod dizel motora kada govorimo o obrtnom momentu jeste činjenica da oni razvijaju mnogo veću snagu u srednjem području broja obrtaja.  Pvi motori imaju odlična međuubrzanja, a mogu voziti od malih do velikih brzina u određenom stepenu i to bez da se mijenjaju stepeni prenosa na menjaču.

Foto: Volkswagen Media
Turbodizel motori imaju najveći obrtni momenat

Dizel motori razvijaju svoju najveću vrednost kod srednjih i nešto viših obrtaja motora. Nakon što prođe ovu fazu, obrtni moment sporije pada nego što brzina obrtaja raste, što znači da raste snaga motora. Kada su obrtaji visoki, a obrtni moment počne opadati, motor je dosegao svoju najveću snagu te u tom trenutku ona počinje opadati. Upravo je kod dizel motora taj pad snage jači i bolje se može primeniti iz razloga što postoji regulator dovoda goriva te on naglo prekida snabdevanje kako ne bi došlo do nokontrolisanih obrtaja zbog kojih bi se motor mogao oštetiti.

Turbobizelski motori imaju najveći obrtni moment u širem području obrtaja, što znači da i u tom opsegu razvijaju najveću snagu, a kako ne bi došlo da kvara izazvanog mehaničkim i temperaturnim preopterećenjem, kod modernih turbodizel motora ugrađuje se ventil koji se  naziva "waste – gate" . Ovaj  ventil ima svrhu ograničavanja pritiska, kako ne bi došlo do preopterećenja te usmerava deo otpadnih gasova mimo turbine direktno u ispusni sistem. Na ovaj se način naglo seče vrh krive obrtnog momenta, čime se objašnjava njegova najveća vrednost u širem području obrtaja.

Na kraju, vozači se pitaju šta je bolje za vožnju? Motori koji imaju veći obrtni moment nude elastičniju vožnju, odnosno vožnju sa manjom promenom brzina. Takođe, ako vam je potrebno vozilo kojim ćete prevoziti teret, isto je bolje ono sa većim obrtnim momentom jer je on osnovna karakteristika motora za ovakve namene.

 

Komentari (0)

Loading