ČESTO KUPUJETE ONLAJN? Ove greške nikako ne smete da pravite

Autor: zena.rtl.hr

Razonoda

06.11.2020

18:00

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Izdvajamo šest navika online kupovine koje biste trebali izbegavati. Kada kupujete preko interneta, morate biti pažljivi i pametni.

RepublikaFoto: pixabay.com
Foto: Ilustracija

Kao i sve ostalo u životu kupovina preko neta nije uvek savršeno sigurna. Uvek postoje opasnosti, jednako kao što postoji uvek opasnost i da će vam neko u prodavnici ukrasti novčanik iz torbe. Ali, na svu sreću postoje načini kako se možete zaštiti (i svoj novac) od manje poštenih pojedinaca koji samo traže način da vam otmu vaš teško zarađen novac. Ovo su 6 navika online kupovine koje morate izbegavati:

1. Kupovanje od osoba ili kompanije koje nisu proverene

Pre nego što se upustite u kupovinu, pročeprkajte malo po internetu o toj stranici / webshopu, kakvi su komentari, iskustva kupaca... Po pravilu ćete uvek naići na pohvale ili kritike, pa lako možete videti radi li se o pouzdanom prodavcu. Najbolje bi bilo da kupujete samo od stranica sa kojima vi ili neko koga dobro poznajete imate dobra iskustva. Ne zaboravite da postoje mrežne stranice koje vas mogu uvući u zamku i izgledaju kao da su legitimne, ali nisu. U navedenom slučaju dodatno proverite telefonski broj ili fizičku adresu prodavca da se uverite u pouzdanost mesta za kupovinu.

2. Ne koristi se siguran sajt

Nikad ne biste smeli koristiti webshop gdje je URL običan http. Kupovina je sigurna jedino ako se na adresnoj traci vide oznake https protokola, adrese počinju s https umesto http (uočite dodatni s) ili je tu ikonica zatvorenog katanca, ili pak zelena boja adresne trake. To je znak da sa serverom komunicirate na siguran način (podaci koje razmenjujete sa serverom su enkriptovani).

RepublikaFoto: pixabay.com

3. Deljenje previše informacija

Legitimne, poštene kompanije nikad vas neće zatražiti informacije o vašem računu ili broj kartice preko maila ili u običnoj komunikaciji s vama. Oni će ti učiniti samo putem webshopa i to onog gde se u adresnoj traci vide oznake https protokola. I generalno nemojte davati previše informacija, osim broja kartice dovoljno je tek ime, prezime i adresa i to samo na za to predviđenom mestu u proverenom webshopu. Ne zahteva li se izričito od vas tokom postupka provođenja online kupovine da unesete broj mobilnog ili fiksnog telefona ili adresa, nemojte ni davati te podatke. Da ne govorimo o vrstama informacija kao što su bračni status, rođendan i sl.

 

4. Koristite tuđi računar ili računar na javnom korišćenju

Javni računari, na primer u hotelima, internet cafeima i knjižarama su dobri za surfovanje po netu, ali ne i za osetljive stvari – kao što su logovanja, lozinke i unos brojki kreditnih kartica. Jer, moguće je da računr na sebi ima spyware koji beleži vaše podatke (nešto slično kao i vaš računr koje pamti lozinke). I ne koristite javne Wi-Fi mreže jer stavićete se u ozbiljan rizik. Takođe budite sigurni, ako imate Wi-Fi kod kuće da je zaštićen sigurnom lozinkom.

5. Ignorisanje pravila privatnosti

Ako dajete svoje lične detalje, čak i ime, adresu i broj telefona, trebali biste znati kako taj sajt namerava iskoristiti te informacije. Na dnu svake stranice sa web prodajom se nalazi link gde piše pravila privatnosti, privacy, legal ili privacy policy. Posebno pripazite na pravila privatnosti tipa: Zadržavamo pravo na prenos vaših kontaktnih informacija našim partnerima. Pročitajte pravila, koliko god to naporno bilo, i budite sigurni da se slažete sa svime napisanim.

RepublikaFoto: pixabay.com

6. Zbog nepažnje postanete žrtva phishing prevare

Phishing su svi pokušaji krađe identiteta putem lažnih poruka elektronske pošte, instant messengera i web stranica. Uglavnom se otimaju korisnički računi na instant messenger servisima i e-mail računi radi (najčešće bezopasnog) oglašavanja i daljeg viralnog širenja lažnih poruka, ali phishing vam može napraviti i ogromnu materijalnu štetu ako ste poverili svoje PIN-ove, brojeve kreditnih kartica i slične važne lične podatke.

Kako izbeći phishing?

Nacionalni CERT predlaže sledeće:
- nikad ne odgovarajte na elektronske poruke koje traže lične podatke - finansijske institucije imaju vaše podatke, a i mala je verovatnoća da bi od vas bilo koja renomirana kompanija zatražila lične podatke putem maila
- nikad ne sledite linkove koji se nalaze unutar sumnjivih i neočekivanih e-mail poruka
- nikad ne sledite linkove, ako niste sigurni ko je pošiljilac - za ovu svrhu dobro je koristiti digitalne potpise
- uvek proverite da li adresa (URL) na koji unosite poverljive podatke odgovara legitimnoj (adresa krivotvorene Web stranice može se razlikovati u jednom slovu od legitimne)
- koristite dobre lozinke i često ih menjajte - dobre lozinke sastoje se od kombinacije velikih i malih slova, brojeva i simbola što ih čini vrlo teškim za probijanje
- proverite da li web stranica preko koje unosite poverljive podatke koristi HTTPS protokol - Web adresa financijskih institucija trebala bi počinjati sa https umesto sa http
- obavezno proverite digitalni sertifikat pre unosa bilo kakvih podataka
- koristite softver za filtriranje spama - ovi programi će smanjiti broj neželjenih poruka koje većina korisnika svakodnevno prima
- koristite antivirus softver - ova vrsta programa prepoznaje maliciozni softver koji se takođe može koristiti za prikupljanje ličnih informacija
- koristite lični firewall - da možete pratiti promet prema internetu u oba smera i uočili moguće sumnjive aktivnosti
- koristite antispyware softver
- redovno ažurirajte softver koji koristite
- pratiti stanje vaših računa za obavljanje novčanih transakcija
- budite u toku, pratite informacije o phishingu na internetu – sigurnosna edukacija je najefikasnija obrana od pokušaja phishinga.

 

 

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading