ŠTO VIŠE KRVI NA EKRANU, TO MANJE NA KOLOVOZU?! Mladi ginu, roditelji zavijeni u crno, a nisu SVESNI da su ih možda sami oterali u smrt!
Ko je kriv za CRNI NIZ tragedija i izgubljenih mladih života?
Svakodnevno se budimo i prve informacije koje dobijamo su da je neko nastradao u teškim saobraćajnim nesrećama, i to uglavnom mladi ljudi, oni koji su u život tek krenuli.
U Brankovini su poginule dve mlade devojke, starosti 23 i 24 godine, dok je troje njihovih prijatelja teško povređeno. Kod Inđije je usled neprilagođene brzine nastradao mladić (18) koji se sudario sa putničkim autobusom. Na putu Sjenica-Prijepolje kobnu nesreću je izazvao mladić koji je poginuo i usmrtio tri osobe - dve ćerke i oca, dok je majka preživela. Na društvenim mrežama mu je parola bila ''ako me jednog dana ubije brzina, nemojte plakati jer ja sam se smejao''. Kod Žablja život je izgubila mlada devojka, dok je njena sestra (21) teško povređena, kada su se zakucale u drugo vozilo u kom je bilo pet osoba. Crni niz se nastavlja...
Ko je krivac što nam mladi gube živote? Alkohol, droga, brzi automobili ili nešto drugo?
Profesor u penziji Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić je za Republiku govorio o ovoj temi, a kako kaže, problem treba tražiti u svesti ljudi, pre svega roditelja.
- Problem je svest ljudi, odnosno, nije dovoljno urađeno na tome da ljudi budu svesni odgovornosti koju preuzimaju ulazeći u saobraćaj. Naime, roditelji nesvesni koliku opasnost izlažu svojoj deci zato što im dozvoljavaju da voze vozila, a bez toga da su dovoljno pripremljeni, do dece koja pristaju da voze, a nisu svesni šta čine time. Jedna opšta neobrazovanost, jer ovde se ne radi o tome da je neko bahat, zamislite roditelja koji ne voli svoje dete, to je nemoguće, i da mu auto, zašto? Nesvestan kakvoj ga opasnosti izlaže, zbog toga su neophodne akcije vas medija koji o tome pišete i da se prikazuju sve te nezgode koje se događaju na vašim sredstvima informisanja, tek tada ćemo podići svest i ljudi će postati svesni toga šta rade jer nikako drugačije ne mogu protumačiti da neko svoje dete stavlja u opasnu situaciju ili nekoga ko svesno izlaže svoj život riziku, to nije logično - kaže Vujanić i dodaje da nije problem što roditelji svojoj deci kupuju automobile kada napune 18 godine, već je pitanje da li su ta deca pripremljena dovoljno za to:
- U Americi sa 16 godina dobijate dozvolu, je l' oni hoće da im deca ginu? Samo je pitanje kako su ta deca pripremljena za to. Ja ne verujem da su naša deca gluplja od zapadne dece, naprotiv, nisam siguran da se radi o inteligenciji. Radi se o tome da deci koja su pametna nismo objasnili kakvoj opasnosti su izložena i zašto moraju da budu ozbiljni kada sednu za upravljač.
Uloga auto škola presuda
Mnoge zanima i da li auto škole rade dobro svoj posao, da li na adekvatan način obučavaju mlade koji ulaze u saobraćaj, a prema rečima Milana Vujanića problem je što se ne govori o opasnosti i odgovornosti koja se preuzima kada se sedne u automobil.
- Auto škole igraju presudnu ulogu, one obavljaju posao profesionalno. Ali problem je šta smo mi njima propisali da uče decu i kako moraju da ih uče, to je ono što nema veze sa autoškolom, nego onim ko sistemski to određuje. A taj sistemski nije odredio da on decu priprema, nego im drži časove iz toga kakva su pravila vožnje, kako se vozi praktično, ništa im ne pričaju o tome šta je opasno, kako da se ponašaju, ne uče ih bezbednosti saobraćaja i koliko su izloženi opasnosti. Ono što je nedostaje u autoškolama je profesionalno objašnjavanje deci šta je sve opasno u tome šta oni rade, odnosno šta će da rade.
Probna vozačka dozvola i zabrana upravljanja vozilom posle 23 časa
Prema našim propisima, svako ko položi za upravljanje vozilom sa navršenih 19 godina i više, njegova probna vozačka dozvola će trajati dve godine, ukoliko je osoba mlađa od 19 godina onda će probna vozačka dozvola trajati do napunjene 21. godine života.
Takođe, zabrana upravljanja vozilom za to vreme traje od 23 časa do 6 časova ujutru narednog dana i lice je u obavezi da vozi u prisustvu lica koje ima vozačku dozvolu najmanje tri godine.
Ipak, retko ko to poštuje.
- Propis je primenjen, ali ga često deca izbegavaju. Ako im roditelj da auto, a roditelj se toga ne pridržava, ko je tu onda kriv? Roditelj voli svoje dete, ali čini nešto čime svoje dete stavlja u opasnost da ode u zatvor, ili da pogine, to ne radi svesno da je to opasno na taj način. Mi i roditelje moramo obrazovati, ne možemo ih stavljati u klupu, pa preko sredstava javnog informisanja dižemo svest i pažnju roditelja. Ovaj propis da se 3 godine vozi sa nekim ko je odrastao, svi su pretpostavili da će to najčešće biti roditelj da bi ga ovaj upozoravao na opasnost, zato mu od 11 do 06 ne dozvoljavamo da vozi, zato što će posle 11 da bude u restoranu ili na rođendanu, malo će da popije i šta smo uradili? Mi smo u sistemu dobro zamislili, ali roditelji su najveći problem jer ne odrade svoj deo posla, greše nesvesno, nikada svesno ne bi stavili svoju decu u opasnost, a to evidentno čine masovno što znači da nisu svesni opasnosti u koju se izlaže njihovo dete.
''Što više krvi na ekranu, to manje na kolovozu''
Kako kaže profesor Vujanić, u Japanu postoji krilatica koja se obavezno primenjuje, a to je ''što više krvi na ekranu, to manje na kolovozu''.
- Znači, da se vozačima predstavi koje su sve teške posledice koje mogu nastati, u razmeri 1:1, to utiče na javnost da to ne radi, a kod nas je stav ''da ne uznemiravamo javnost'' - kaže on, a roditelje savetuje da svoju decu usmeravaju i ukazuju im na opasnosti:
- Savet za roditelje je da što češće budu sa svojom decom i da deca voze kad god su zajedno, a drugo da deci predoče kakve su sve neželjene posledice - zaključuje za Republiku Milan Vujanić.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)