ŽENE OSTAVLJAJU KOLA LOPOVIMA NA IZVOL'TE! Ključ ostane u bravi, pa auto ZAVRŠI RASKOMADAN NA KOSOVU!

Autor: Slađana STEPANOVIĆ

Hronika

21.05.2021

13:31

Oko 15 odsto od ukupnog broja ukradenih automobila otuđili su "trkači", objašnjava Boško Sekulović, šef odseka za suzbijanje delikata na motornim vozilima

ST/Petar Divac, Youtube
NE OSTAVLJAJTE KLJUČEVE U VOZILIMA Boško Sekulović

Lopove koji kradu automobile ključem žargonski zovemo "trkači" i nijedan vozač ne zna da oni apsolutno vrebaju na svakom mestu.

Čak 80 odsto vozila koja su ukradena na ovaj način pripadala su ženama koje su "na sekund" istrčale do trafike ili vrtića, a prošle godine su na taj način ukrali 57 automobila, od ukupno 381 nestalog vozila, upozorava za Srpski telegraf Boško Sekulović, šef odseka za suzbijanje delikata na motornim vozilima Policijske uprave za grad Beograd.

Najteže delo za razotkrivanje

Boško Sekulović napominje da je krađa vozila iz dela imovinskih delikata najteže krivično delo za rešavanje i pronalaženje počinioca jer u tim slučajevima policijski službenici uglavnom nemaju nikakve tragove. Stoga se može zaključiti da je 45 odsto pronađenih automobila veliki uspeh policijskih službenika Policijske uprave za grad Beograd.

On za naš list otkriva kako operišu današnji kradljivci automobila.

- Prošle godine u Beogradu ukradeno je 381 vozilo, što iznosi malo više od jednog automobila dnevno. Uspeli smo da pronađemo 184 vozila, odnosno 45 odsto, a od toga 57 vozila ukradeno je sa ključem. Trend smanjenja broja ukradenih vozila nastavljen je i u 2021, manje ih je u odnosu na isti period prošle godine - otkriva Sekulović.

Šest opština u Beogradu najviše je na udaru lopova.

- Tradicionalno kradu na Novom Beogradu, pa onda na Voždovcu, Zvezdari, u Rakovici, na Čukarici i na Paliluli. To su uglavnom parkinzi ispred zgrada. Čak 85 odsto krađa izvrši se posle ponoći, odnosno u toku noći. Izvršioci uvek obrate pažnju da u blizini nema kamera i da vozilo nema nikakvu zaštitu. Veoma je važno da svaki vlasnik stavi bilo kakvu zaštitu jer je 99,9 odsto ukradenih vozila upravo bilo bez ikakvog sigurnosnog sistema ili su to ona na kojima nije bio aktiviran - objašnjava naš sagovornik.

Sekulović upozorava da najviše prijava u njegovo odeljenje stiže od ženskog pola.

- Žene uglavnom mrzi da zaključavaju zeder ili klin, odnosno neku mehaničku zaštitu, i misle: "Neće meni." Zbog te pomisli ostanu bez auta. Takođe, poseban akcenat treba staviti na to da su 15 odsto od ukupnog broja ukradenih automobila otuđili "trkači". Zovemo ih tako jer se oni često stvore baš u trenutku kada vozač ostavi ključ u vozilu, a motor u pogonu samo da bi nakratko otrčao do trafike, pekare, vrtića... Tu obično bude autobuska stanica, na kojoj vreba neki lopov koji je tog dana planirao da izvrši neko krivično delo, pa mu u tom trenutku iskrsne vozač koji ostavi ključ u kolima. Tako da "trkači" u čak 80 odsto slučajeva ukradu vozila upravo tim vozač ima. Apelujem na vozače da to više ne čine. S druge strane, lopovi to bukvalno rade u vidu zanata i imaju smene i organizaciju. Svako veče sednu u kola i traže automobil koji će da ukradu - naglašava on.

AUTOMOBILI KOJI SU NAJVIŠE NA METI

1. folksvagen
2. reno
3. audi
4. škoda
5. opel
6. fijat
7. zastava
8. BMW

Sekulović demantuje priče građana da postoje i kradljivci koji prate vlasnike koji su tek kupili automobile i nisu stigli da postave zaštitu.

- Takvi navodi su neistiniti. Međutim, i dalje postoje građani koji pristaju na otkup svojih vozila koji im traže pljačkaši iako su ovakvi slučajevi svedeni na minimum. To bude oko osam vozila godišnje, za koje smo sigurni da su vlasnici lopovima platili određenu sumu. Operativnim saznanjima otkrili smo da se cene kreću od četvrtine do trećine vrednosti vozila. Kradu se i luksuzni automobili čije su cene veće od 50.000 evra. Bude ih oko 20 godišnje i nemaju sigurnosnu zaštitu. Ti vlasnici se oslanjaju na kasko osiguranje iako im oni isplate manju sumu od one koliko vozilo vredi - ističe Sekulović.

Prema njegovim rečima, pored spontanih lopova, kojima vozilo treba samo za prevoz do nekog odredišta, postoje i organizovane grupe kradljivaca koje ukradena vozila rasklapaju ili ih na točkovima prebacuju u druge zemlje.

- To su Kosovo i Metohija, Crna Gora, Albanija, Bosna... Poslednjih godina put prema arapskim zemljama više ne postoji. Jedan deo ukradenih vozila ide i u Evropsku uniju. Prilikom transporta do tih odredišta počinioci menjaju brojeve na šasijama i falsifikuju dokumenta da bi izbrisali tragove i lakše prešli granice - zaključuje Boško Sekulović.

Na alat daju i do 20.000 evra

Naš sagovornik otkriva da kradljivci automobila na alate izdvoje i po nekoliko desetina hiljada evra.
- Lopove možemo da podelimo na one koji kradu uz upotrebu sofisticiranih elektronskih uređaja, odnosno alata, i one koji kradu vozila starije generacije. Za vozila novije generacije, za koja je potrebno znanje o savladavanju elektronskih i mehaničkih prepreka potrebni su alati koji koštaju do 20.000 evra. Postoje takozvani kiles alati za beskontaktno startovanje i krađu vozila i to je hit u svetu, ali toga još nije bilo kod nas. S druge strane, za klasično obijanje starijih modela kradljivci koriste mehaničke alate - gurnu šrafciger, iščupaju bravu i na taj način startuju auto ili prespoje buksnu i odvezu se - kaže Boško Sekulović.

 

 

Komentari (0)

Loading