Na Uranu i Neptunu padaju dijamanti umesto kiše

Autor: b92.net, Republika

26.08.2017

Naučnici prognoziraju kišne oluje čvrstih dijamanata na Uranu i Neptunu.

Misteriozni Neptun

Kako naučnici tvrde, u atmosferi tih planeta postoje velike količine ugljenika u kristalnom obliku. Tokom oluja metan se pretvara u čađ koja se stvrdnjava formirajući komadiće ugljenika, a zatim i dijamente.

Dijamanti nakon toga dospevaju do tečne površine i kale se u užarenom jezgru. Ipak, to niko nije mogao sa sigurnošću da potvrdi, sve do sada.

U studiji koja je ove nedelje objavljena u časopisu Nature Astrophysics naučnici ističu da bi mogli da proizvedu kišu dijamanata koristeći posebne plastične i laserske uređaje.

- Do sada su istraživači samo mogli da pretpostave da se na ovim planetama formiraju dijamanti - ističe Dominik Kraus fizičar nemačkog istraživačkog centra Helmholc Drezder Rozendorf.

- Kada sam video rezultate poslednje eksperimenta, shvatio sam da je to jedan od najboljih trenutaka u mojoj naučnoj karijeri - kaže on.

Naučnici su i ranije pokušavali da dođu do ovih saznanja, ali su nailazili na probleme poput velikog pritiska u blizini jezgra.

Kraus i njegove kolege koristili su dve vrste lasera, jedan optički i jedan sa Iks zracima kako bi proizveli ondulaciju. Talasi su zatim sprovođeni kroz polistiren koji se sastoji od vodonika i ugljenika, kao i Uranov i Neptunov okean.

- Prvi manji i slabiji talas zamenio je jači - rekao je Kraus u saopštenju za medije. Kombinacija dva talasa stvorila je jak pritisak, a zatim i temperaturu od 8.500 stepeni. U tom trenutku dijamanti počinju da se formiraju.

Proces je trajao deo sekunde, a dijamanti nisu bili veći od jednog nanometra. Kraus veruje da su dijamanti koji se fotmiraju na Uranu i Neptunu veći, dok proces u kome nastaju mnogo duže traje, piše Washington post.

Naučnici ističu da će se laserima omogućiti čistija proizvodnja i lakša kontrola.